Zaloguj się. Nie masz jeszcze konta? Rejestracja »


Nightwish „Endless Forms Most Beautiful”

19 Kwietnia 2015

Nightwish, zespół określany jako symphonic power metal band lub, przez mniejszych entuzjastów jego twórczości, mianem disco metalu, wydał niedawno swój ósmy studyjny album, "Endless Forms Most Beautiful". Głównym kreatorem zawartości płyty został Tuomas Holopainen. Jest on odpowiedzialny za większość tekstów, kompozycji piosenek, zajął się również ostatecznym mixem nagranego materiał. Płyta ma charakter koncepcyjny. Jak wiadomo, najwłaściwszym sposobem słuchania płyty koncepcyjnej jest wysłuchanie jej od początku do końca (przy wyłączonej funkcji random), i tak właśni radzi również sam Holopainen: "Listen to it from beginning to the end, as it's supposed to be listened to. I mean, when you go to movies, you don't watch the final sequence first and then go to the beginning and then take a few snippets here and there. You wanna see it from beginning to the end, as it's intended."

A więc nasza muzyczna przygoda zaczyna się z przytupem. Utwór "Shudder Before Beautiful", mój faworyt, rozpoczyna introdukcja wygłoszona przez Richarda Dawkins'a, brytyjskiego przyrodnika, która ma wprowadzić w temat płyty, poświęconej ewolucji i odwiecznemu pięknu na świecie. Mocny, metalowy rytm i akompaniament orkiestry (w tej roli Orchestre de Grandeur prowadzona przez James'a Shearman'a) sprawia, że power metalowy klimat "wszechogarnia" całe pomieszczenie. Patosu dodaje pojawiający się w drugiej części utworu profesjonalny chór Metro Voices pod kierownictwem Jenny O'Grady. Całości utworu, jak i wszystkim kolejnym, przewodzi silny, kobiecy wokal Floor Jansen.

Floor Jansen jest jednym z nowych elementów pojawiających się na płycie, dlatego warto przyjrzeć się jej bliżej. Floor Jansen, ex-wokalistka skądinąd znanego zespołu After Forever, z którym miała okazję lata temu supportować właśnie Nightwish, w ramach współpracy ze swoim nowym bandem przeprowadziła się do Finlandii, a nawet podjęła trud nauczenia się języka fińskiego. Poza doświadczeniem z After Forever i Nightwish wokalistka udziela się w projekcie ReVamp, którego działalność, ze względu na intensywną współpracę wokalistki z Nightwish, jest obecnie zawieszona. Bez wątpienia jest to głos o bardzo dużych możliwościach, co słychać na płycie. Sprawdza się zarówno w dynamicznej konwencji musicalowej, którą album jest przesycony, jak również w bardziej klasycznej wersji wokalnej, czyli śpiewie operowym, który też można usłyszeć na płycie. Poza Floor Jansen wokalnie w projekcie udziela się także basista i gitarzysta Marco Hietala, jak również kolejny nowy członek zespołu - Troy Donockley. Ten ostatni odpowiedzialny jest jednak przede wszystkim za dość orientalne, a tym samym nadające płycie oryginalny, lekko folkowy charakter, instrumenty takie jak bouzouki, bodhran, uilleann pipes (takie dudy).

Wracając do repertuaru, kolejne utwory to "Weak Fantasy" i "Elan". No i wiadomo - musi być, jak na taki zespół przystało, melodyjnie. Myślę, że najtrafniej serwowaną tu muzykę określiłoby słowo - musicalowa, lub też filmowa. Bogate brzmienie, cały czas supportowane ścieżką nagraną przez instrumenty klasyczne, sprawia, że muzyka jest bardzo plastyczna, tym samym uruchamia wyobraźnię i przywodzi na myśl różne fantastyczne wyobrażenia (dla uściślenia, chodzi tu o konotacje ze słowem fantasy), co przy dotychczasowej twórczości Nightwish raczej nie zaskakuje. "Yours Is an Empty Hope", którego tło stanowi dynamiczna gra orkiestry brzmi wręcz "monumentalnie". Po takiej dawce wrażeń przychodzi moment oddechu w piosence "Our Decades In The Sun". Oczywiście nie zupełnego, cały czas towarzyszy nam niespokojna gra instrumentów skrzypcowych w tle. "My Walden" można scharakteryzować jako połączenie folku irlandzkiego (na plan pierwszy wychodzą tu charakterystyczne skoczne skrzypce) i muzyki metalowej (czyli, upraszczając, folk metal). "Endless Forms Most Beautiful" zaczynają zapowiedziane wcześniej popisy operowe Floor Jansen. Kawałek, jak na tytułowy utwór przystało, jest energiczny i przebojowy, jakkolwiek, nie uznałabym go za najciekawszy. Następujące po nim kompozycje utrzymane są w podobnej konwencji, co jednak na pewno nie oznacza monotonii.

Poza Metro Voices na płycie można usłyszeć dziecięcy chór Young Musicians London pod kierownictwem Lyndy Richardson. Nie usłyszymy natomiast dotychczasowego perkusisty Jukki Nevalainen'a, a to z powodu chronicznej bezsenności męczącej muzyka. Zamiast niego pojawia się Kai Hahto, muzyk znany z Wintersun i Swallow the Sun. Jak na płytę nagraną z takim rozmachem, także i wydanie nie może zostać pozbawione przepychu. Powstało kilkanaście limitowanych edycji, różniących się zarówno treścią (np. bonusowe wersje instrumentalne) jak i formą (róże projekty opakowań, czy też wersje winylowe), w zależności od dystrybutora. Zgromadzony na płycie materiał bez wątpienia został przygotowany starannie i myślę, że każdy wielbiciel muzyki metalowej znajdzie tu coś dla siebie.

Martyna Kucińska

Ocena recenzenta:
  • Ocena 3/5
Twoja ocena płyty:
    
  • Ocena 0/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0/5 (0)
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarzAby dodać komentarz musisz być zalogowany

Informacje o płycie

Data wydania:
27.3.2015

Wydawca:
Nuclear Blast

Lista utworów:

1. Shudder Before the Beautiful
2. Weak Fantasy
3. Élan
4. Yours Is an Empty Hope
5. Our Decades in the Sun
6. My Walden
7. Endless Forms Most Beautiful
8. Edema Ruh
9. Alpenglow
10. The Eyes of Sharbat Gula
11. The Greatest Show on Earth
I. Four Point Six
II. Life
III. The Toolmaker
IV. The Understanding
V. Sea-Worn Driftwood

Informacje o wykonawcy

Nightwish

Inne recenzje płyt wykonawcy

Nightwish - Over the hills and far away
Nightwish „Over the hills and far away&rdquo
Ocena: 44444 (4)
Autor: Krzysztof "Qudłaty" Czupryński
Nightwish - Once
Nightwish „Once&rdquo
Ocena: 4.54.54.54.54.5 (4.5)
Autor: Aleksander "Malkavian" Stępień
Nightwish - Oceanborn
Nightwish „Oceanborn&rdquo
Ocena: 44444 (4)
Autor: Krzysztof "Qudłaty" Czupryński
Copyright © Rock Magazyn 2001-2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.