Zaloguj się. Nie masz jeszcze konta? Rejestracja »


Różni wykonawcy „Pamiętajmy o Osieckiej. Kolekcja Okularników”

4 Listopada 2016

Na piosenkach komponowanych do tekstów Agnieszki Osieckiej wychowało się już kilka pokoleń. Utwory poetyckie jej autorstwa cieszą się nieustającą popularnością i właściwie co chwilę są przypominane przez różnych wykonawców, którzy swoimi wykonaniami chcą oddać hołd nieżyjącej od dziewiętnastu lat pisarce, choć wiedzą przecież, że podejmują wielkie ryzyko, mierząc się z utworami znanymi z wybitnych wykonań. Czasami się udaje. Wystarczy wspomnieć o przepięknej płycie "Czy te oczy mogą kłamać" Raz Dwa Trzy czy o "Osieckiej" Katarzyny Nosowskiej.

Składanka "Pamiętajmy o Osieckiej - Kolekcja Okularników" to wydana z okazji osiemdziesięciolecia urodzin autorki kompilacja piosenek w wykonaniu zarówno uznanych wykonawców (Stanisław Soyka, Grzegorz Turnau, Ewa Bem, Patrycja i Grzegorz Markowscy, Piotr Rogucki), jak i może nico mniej znanych, ale nie mniej zdolnych, którzy byli finalistami corocznie organizowanego przez Fundację OKULARNICY im. Agnieszki Osieckiej konkursu "Pamiętajmy o Osieckiej". Na płycie znajduje się dziewiętnaście piosenek, i jak to w przypadku składanek bywa, można ponarzekać, że tego, a tego utworu nie ma, że taki, a taki wokalista mógłby jeszcze tu wystąpić, itd., itd. Zapewne takich płyt mogło by jeszcze wiele powstać, bo dorobek Osieckiej ogromny, można nim obdzielić co najmniej trzy płyty, a i można domyślić się, że wielu artystów bardzo chciałoby zmierzyć się z tymi nieśmiertelnymi utworami.

Przyznam szczerze, że większość wykonań zamieszczonych na płycie przypadło mi do gustu. "Cyrk nocą" w wykonaniu laureata VIII edycji konkursu Marcina Januszkiewicza zabiera słuchacza do krainy dźwięków charakterystycznych raczej dla społeczności afroamerykańskiej, zawierając w sobie wszystko to, co artystów ze stajni Motown Records charakterystyczne - liryczny, soulowy początek przechodzący w dynamiczne funky. Niesamowicie ciężko oderwać się od interpretacji Grzegorza Turnaua (piękna, liryczna fortepianowa ballada "Dziękuję za list") i Stanisława Soyki (zaśpiewane ciepło, ale ze swadą "Tango Warszawo"), których głosy idealnie wkomponowały się w wybrane przez nich utwory. Moim faworytem jest natomiast "Gadu Gadu" (znane też jako "Ludzkie gadanie") wykonane przez Patrycję i Grzegorza Markowskich. Duet ojca i córki wypadł w tej piosence niezwykle zmysłowo i lirycznie, przepięknie się w rytmie bossa novy uzupełniając.

Są też wykonania, które mnie do siebie nie przekonały. Nie ukrywam, że najbardziej z całej płyty interesowało mnie wykonanie "Na zakręcie", z którym zmierzyła się kojarzona raczej z klimatami Janis Joplin Natalia Sikora (drugie miejsce VIII edycji konkursu). Nie trafia do mnie jej interpretacja. Po prostu wykonanie Krystyny Jandy do oryginalnej muzyki Przemysława Gintrowskiego jest tak doskonałe, że chyba każda aktorka czy piosenkarka, która by do tego podchodziła, z miejsca jest skazana uznać wyższość pierwowzoru. Siła wykonania Krystyny Jandy opierała się na spokojnej, zrezygnowanej, nietypowej dla znanej ze swojej ekspresyjności aktorki, formie melodeklamacji. Natalia Sikora, choć nie przeszarżowała jakoś brutalnie tej piosenki, starała się ten utwór nieco ubarwić, dodać mu wokalnych kolorów przez co jej rozedrgany głos brzmi nieco za bardzo egzaltowanie.

Drugim utworem, z którym mi na tej płycie nie po drodze jest "Uciekaj moje serce" w wykonaniu Piotra Roguckiego. Wzruszający utwór z czołówki przepięknego serialu obyczajowego "Jan Serce" z Kazimierzem Kaczorem, w oryginalnym wykonaniu Seweryna Krajowskiego zawierał w sobie olbrzymi pokład emocji, melancholii idealnie odpowiadającej ciepłej barwie głosu byłego muzyka Czerwonych Gitar, a w wykonaniu Roguca kojarzącym się nieco pod względem aranżacji z Markiem Dyjakiem, brzmi nonszalancko, efekciarsko, manierycznie. Piotr Rogucki tę piosenkę po prostu przeaktorzył, a przypomnijmy - aktorem jest z zawodu.

Płyta "Pamiętajmy o Osieckiej. Kolekcja Okularników" jest pozycją obowiązkową dla wszystkich miłośników pióra urodzonej przed osiemdziesięciu laty poetki. To jednakże zaledwie skromniutki wycinek jej niezwykle obfitej spuścizny towarzyszącej Polakom od lat. Aby to wydawnictwo uwzględniło wszystkie ważne piosenki, musiałoby składać się z dwóch albo i nawet trzech płyt. Zapewne każdy, kto do tej płyty sięgnie, będzie miał inne refleksje, inne odczucia, ponieważ te utwory są niezwykle mocno zakorzenione w naszej kulturze, literaturze, języku i każdy z nas ma każdego z nich mocno subiektywny stosunek emocjonalny. Z tego powodu pozwolę sobie tej płyty nie oceniać. Niech każdy, komu piosenki Agnieszki Osieckiej nie są obojętne, zmierzy się z tą płytą i samemu ją oceni. Miłego słuchania!

Kamil Pietrzyk

Ocena recenzenta:
  • Ocena 0/5
Twoja ocena płyty:
    
  • Ocena 0/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0/5 (0)
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarzAby dodać komentarz musisz być zalogowany

Informacje o płycie

Data wydania:
30.9.2016

Wydawca:
Universal Music Polska

Lista utworów:

1. MONIKA DRYL – WIELKA WODA
2. KATARZYNA LASSAK – JARZĘBINO, JARZĘBINO
3. JAKUB BLOKESZ – KIEDYŚ BYŁEM STARY
4. ANNA SMOŁOWIK – NALEJ MI WINA
5. KATARZYNA ZIELIŃSKA – BALLADA O CHMIELNEJ
6. NATALIA SIKORA – NA ZAKRĘCIE
7. MARCIN JANUSZKIEWICZ – CYRK NOCĄ
8. KLEMENTYNA UMER – BOSSA NOVA DO PODUSZKI
9. MELA KOTELUK – ŚWIAT ORDONKI
10. TOMASZ STEŃCZYK – KIEDY MNIE JUŻ NIE BĘDZIE
11. PAWEŁ RUSZKOWSKI – ZIELONO MI
12. STANISŁAW SOYKA – TANGO WARSZAWO
13. EWA BEM – MÓJ PIERWSZY BAL
14. ANNA OZNER – PIOSENKA O OKULARNIKACH
15. PIOTR ROGUCKI - UCIEKAJ MOJE SERCE
16. ANNA SERAFIŃSKA, JANUSZ SZROM – KTO TAK ŁADNIE KRADNIE
17. GRZEGORZ TURNAU – DZIĘKUJĘ ZA LIST
18. PATRYCJA MARKOWSKA I GRZEGORZ MARKOWSKI – GADU, GADU
19. KATARZYNA NOSOWSKA – NA CAŁYCH JEZIORACH TY

Informacje o wykonawcy

Różni wykonawcy

Inne recenzje płyt wykonawcy

Copyright © Rock Magazyn 2001-2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.