Zaloguj się. Nie masz jeszcze konta? Rejestracja »


Leonard Cohen „You Want It Darker”

29 Listopada 2016

Ciężko mi było zebrać się do zrecenzowania najnowszej, a zarazem ostatniej płyty wydanej za życia Leonarda Cohena. Gdy "You Want It Darker" ujrzała światło dzienne, to odłożyłem ją na później. Kiedy dowiedziałem się o śmierci poety, poczułem, że pora wreszcie zabrać się za tę płytę, choć nie od razu, żeby nie pisać tej recenzji w nazbyt emocjonalnym tonie "Cohena pamięci żałobnego rapsodu" przysłaniającym wartość muzyczną oraz tekstową wypływającej z tego oto muzycznego testamentu pozostawionego przez Kanadyjczyka.

Niestety kończy się pewna epoka w historii muzyki rozrywkowej, co oznacza, że jej ikony, symbole odchodzą. Nieczęsto udaje im się tak jak Cohenowi dożyć całkiem słusznego, sędziwego wieku powyżej ósmej dekady. Nowe utwory, teksty, aranżacje - wszystko to potwierdza, iż Leonard Cohen podczas nagrywania albumu najwyraźniej przeczuwał, że jego dni wśród żywych są już policzone. Jest dużo smutnych dźwięków - zwłaszcza skrzypiec i organów. Niski głos Leonarda brzmi jednak mocno, zmysłowo, do czego przez lata nas przyzwyczaił, choć oczywiście przy nieco wyższych dźwiękach jego zaawansowany wiek wywiera wyczuwalny dla słuchaczy wpływ na barwę głosu. W utworze tytułowym, który zwiastował tę płytę, Cohen wręcz dosłownie żegna się ze światem obwieszczając Bogu, że jest już gotowy do podróży, nawet jeśli miałaby być mroczna i przerażająca ("You want it darker? We'll kill the flame"). W tym utworze niesamowitej atmosfery dodaje prócz sakralnego brzmienia organów śpiew chóru montrealskiej synagogi oraz kantora Gideona Zelermyera. Chór można jeszcze usłyszeć w "It Seemed The Better Way".

Motywy pożegnania i rozliczeń są obecne także w innych utworach. W "Travelling Light" pięknie przyozdobionym greckim instrumentem bouzouki, skrzypcami, nieśmiało wyłaniającym się z tła melotronem i pięknymi zaśpiewami żeńskiego chórku kojarzącymi się nieco z "Dance Me To The End Of Love" podmiot liryczny wyznaje, że podróżował bez bagażu przez całe życie i musi się pożegnać. "Leaving The Table" choć wydaje się utworem poświęconym rozstaniu z kobietą, w kontekście całego albumu też można czytać jako pożegnanie ze światem. Bynajmniej to nie mrok, smutek, żałoba płyną z tego albumu, ale spokój, stoickie pogodzenie się z naturą rzeczy, także koniecznością odejścia, wpisane w judaistyczną i buddyjską symbolikę ("Steer your heart past the Truth you believed in yesterday/Such as Fundamental Goodness and the Wisdom Of The Way").

W pięknym stylu pożegnał się z nami Leonard Cohen. Oczywiście "You Want It Darker" to nie jest płyta, która by cokolwiek zmieniała w jego muzycznym dorobku. Jeśli ktoś męczył się przy poprzednich jego albumach, jeśli do kogoś ta twórczość nie trafiała, to pożegnalny album ani trochę tego nie zmieni. Sympatycy, apologeci, wielbiciele (jakoś tak uważam, że słowo "fan" wobec Cohena niespecjalnie przystoi) będą z pewnością pod względem muzycznym, estetycznym z tej płyty zadowoleni. I ja z tej płyty jestem w pełni zadowolony. Ze zdrowym sumieniem daję czwórkę nie dlatego, że Cohen zmarł i trzeba jego płytę dodatkowo uhonorować, tylko dlatego, że po prostu jest to bardzo udany album. Na zakończenie recenzji nie pozostaje mi nic innego, jak tylko sparafrazować tytuł jednego z najważniejszych utworów Leonarda z początków jego muzycznej kariery - So Long, Leonard!

Kamil Pietrzyk

Ocena recenzenta:
  • Ocena 4/5
Twoja ocena płyty:
    
  • Ocena 0/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0/5 (0)
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarzAby dodać komentarz musisz być zalogowany

Informacje o płycie

Data wydania:
21.10.2016

Wydawca:
Columbia Records

Lista utworów:

1. You Want It Darker
2. Treaty
3. On the Level
4. Leaving the Table
5. If I Didn't Have Your Love
6. Traveling Light
7. It Seemed The Better Way
8. Steer Your Way
9. String Reprise / Treaty

Informacje o wykonawcy

Leonard Cohen

Inne recenzje płyt wykonawcy

Leonard Cohen - Popular Problems
Leonard Cohen „Popular Problems&rdquo
Ocena: 44444 (4)
Autor: Kamil Pietrzyk
Copyright © Rock Magazyn 2001-2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.