Zaloguj się. Nie masz jeszcze konta? Rejestracja »


Foster the People „Sacred Hearts Club”

3 Sierpnia 2017

Mark Foster ze swoim zespołem nie ustaje w bojach. Tegoroczne lato to dobry czas na spokojne, słoneczne, zakorzenione w ambitniejszym popie płyty. Autorzy wielkiego przeboju "Pumped Up Kicks" idą swoją drogą, nie szczędząc słuchaczowi dodatkowych urozmaiceń - trzecie wcielenie zespołu okraszone jest sporą dawką mrocznej elektroniki pomieszanej z funkowym zacięciem. I takie połączenie w wykonaniu Amerykanów naprawdę dobrze się sprawdza.

Początek może nawet nieco zaskakiwać - do bólu popowe i radiowe piosenki z mrocznym tłem, wokalistą nieuciekającym od melodeklamacji i delikatnym hip-hopowym zacięciem ("Doing It For The Money"). Elementów rockowych właściwie brak, chyba że za takowe uznamy fajne melodie i kapitalne refreny, które długo nie wyjdą z głowy. Przy "Sit Next To Me" na pewno mocniej zatupią nóżką fani największego hitu Amerykanów - mniej mroku, więcej funku i chórki w refrenach. Tę piosenkę można odebrać jako łącznik pomiędzy tym, co działo się na wcześniejszych płytach, a tym, co dopiero nadchodzi. Z każdym kolejnym numerem zespół łączy wszystko w zgrabną całość w postaci prostych, acz coraz bardziej urozmaiconych piosenek. W "SHC", jednym z najjaśniejszych momentów na płycie, szybka funkująca gitara w refrenie zderza się z elektroniką żywcem wyjętą z lat 80. - na przykład od Pet Shop Boys, żeby daleko nie szukać. Połączenie na pozór dość dziwne, ale wystarczy posłuchać tego miękkiego, świeżego brzmienia i wszystkie wątpliwości odchodzą na bok.

Piosenki płyną znakomicie do połowy płyty, gdzie czeka nas psychodeliczna instrumentalna miniaturka w postaci "Orange Dream" - zabijcie mnie, ale wyraźnie w niej słyszę dokładny cytat wyjęty z piosenki pewnej polskiej legendy muzyki dance, jeszcze z lat 80. Nie podejrzewam Marka Fostera o zasłuchiwanie się w starych polskich przebojach, ale wrażenie już zostanie. Od "Static Space Lover" robi się... troszeczkę inaczej - do głosu dochodzi klasyczniejsze instrumentarium, zespół zbliża się do sprawdzonych, rockowych form. Szczególnie fajnie wypada to w "Lotus Eater" - szybszym gitarowym zrywie opartym na nieco punkującej fali, która niesie zespół pewnie i do przodu. Im bliżej końca, tym więcej udziwnień - a to zmiany tempa, a to atakująca gęstym beatem elektronika wyhamowana przez spokojne dźwięki fortepianu, sporo przeszkadzajek i różnej maści urozmaiceń do smakowania przez wiele odsłuchów.

Jednak jak wiadomo, każdy kij ma dwa końce - o ile warstwa czysto instrumentalna wygląda naprawdę dobrze, to w drugiej części płyty wyraźnie słychać, że zespół nieco odpuścił kompozycyjnie. Nawarstwienie pomysłów chyba miało przyćmić zwyczajnie przeciętne melodie i zamaskować średnio udane refreny. I nie jest to tylko pierwsze wrażenie - żeby w kilku ostatnich piosenkach znaleźć coś więcej niż nijakie melodie zakamuflowane gęstym dźwiękiem, trzeba wielu uważnych przesłuchań i sporej dawki dobrej woli. I pewnie kto będzie chciał, ten się doszuka czegoś niebanalnego. Ale na szczęście pierwsza połowa płyty rekompensuje braki z końcówki i to ze sporym naddatkiem - całość broni się dobrze i nikt nie powinien marudzić, że album jest mocno nierówny i niepozbawiony wypełniaczy.

Czy to najlepsza płyta Marka Fostera i spółki? Pewnie jest jeszcze za wcześnie na tego typu opinie i nie są one najważniejsze. Najważniejsze jest to, że dostaliśmy wyważony, ciepły, lekko mroczny album, w sam raz na upalne lato.

Rafał Chmura

Ocena recenzenta:
  • Ocena 4/5
Twoja ocena płyty:
    
  • Ocena 0/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0/5 (0)
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarzAby dodać komentarz musisz być zalogowany

Informacje o płycie

Data wydania:
21.7.2017

Wydawca:
Columbia Records

Lista utworów:

1. Pay the Man
2. Doing It for the Money
3. Sit Next to Me
4. SHC
5. I Love My Friends
6. Orange Dream
7. Static Space Lover
8. Lotus Eater
9. Time to Get Closer
10. Loyal Like Sid & Nancy
11. Harden the Paint
12. III

Informacje o wykonawcy

Foster the People

Copyright © Rock Magazyn 2001-2017. Wszelkie prawa zastrzeżone.