Zaloguj się. Nie masz jeszcze konta? Rejestracja »


Dream Theater „Dream Theater”

18 Października 2013

Trupa wirtuozów z "Teatru Marzeń" stworzyła najnowszy muzyczny spektakl w ugruntowanym już składzie. Na poprzednim krążku "Dramatic Turn Of Events" nowy perkusista Mike Mangini nie miał jeszcze okazji pokazać wszystkiego, co potrafi. Partie perkusji były wówczas skomponowane w komputerze przez pozostałych członków zespołu. Na nowym albumie, zatytułowanym po prostu "Dream Theater", Mangini brał już aktywny udział w komponowaniu, a jego partiom instrumentalnym nie sposób zarzucić zachowawczości. Po odejściu Mike'a Portnoya nie wiadomo było, co dalej będzie z zespołem. Na ostatnich płytach brakowało świeżości i pomysłów na udane utwory. Oczywiście wszystkie instrumentalny popisy strącały czapki z głów, ale całość nie do końca przekonywała i - co było nie do pomyślenia na wcześniejszych płytach - momentami nieco nużyła. Apogeum tego kryzysu przypada na ostatni album przed zmianą perkusisty - "Black Clouds & Silver Linings".

Z pewnością odejście Portnoya rozluźniło nieco atmosferę w zespole. Z ulgą musiał odetchnąć wokalista James LaBrie, któremu były perkusista coraz bardziej ochoczo wtrącał się do linii wokalnych. Większość nowych kompozycji jest podpisana zespołowo, co pokazuje, iż wszyscy muzycy mieli wpływ na powstawanie muzyki. Dawno na płycie zasłużonych progmetalowców nie było utworu instrumentalnego. Nie licząc intro, znalazło się miejsce dla fenomenalnego "Enigma Machine", w którym członkowie zespołu dają upust swoim wirtuozerskim popisom, a zwłaszcza Petrucci, który wycina cudowne solówki. Niemal wszystkie teksty (oprócz "Surrender To Reason", którego autorem jest basista John Myung) wyszły spod pióra gitarzysty. Tym razem lirycznie nie zaangażował się James LaBrie, jednak winę tę rozgrzesza wydana przecież przed kilkoma miesiącami całkiem udana solowa płyta "Imperment Resonance".

"Dream Theater" rozpoczyna się zgrabnym, gitarowo-symfonicznym dwuminutowym intrem "False Awakening Suite" stworzonym przez zespół po to, aby otwierał koncerty. Intro płynnie przechodzi do metalowego, dynamicznego "Enemy Inside" promującego płytę. W tym sześciominutowym utworze, będącym jednym wielkim popisem Johna Petrucciego, zawiera się idealna reprezentacja tego, co znajdziemy na nowym albumie. Wielkim jego atutem jest produkcja, pozwalająca każdemu z muzyków idealnie wybrzmiewać. Nawet genialny basista John Myung, którego postrzegam jako cichego (dosłownie i w przenośni) bohatera zespołu, częściej niż to bywało poprzednio wybija się na czoło, a jego gra jest bardzo dobrze słyszalna, dzięki czemu można swobodnie cieszyć ucho jego pokręconymi i wirtuozerskimi popisami.

Można mieć drobne zarzuty do Jamesa LaBrie, gdyż wokalista raczej powstrzymuje się z zapędzaniem w górne rejestry, a także rzadziej sięga do ostrzejszych, bardziej thrash metalowych form operowania głosem (jak na "Train Of Thought"). Mam wrażenie, że śpiewa dość bezpiecznie, jednakże wyraziście, bez fundowania sobie karkołomnych lotów w przestrzeń kosmiczną, które przecież tak ciężkie bywają do odtworzenia na żywo. Tym bardziej w przypadku zespołu wirtuozów, których koncerty znane są z instrumentalnego perfekcjonizmu. Rekompensują to świetne linie wokale, dzięki którym utwory cechują się również sporą melodyjnością. Wystarczy posłuchać ujmującego "The Looking Glass" z pięknie zaśpiewanym refrenem: "You live without shame/ You're digging up a gold mine/ Standing on the sidelines/ Watching through the looking glass.", czy niezwykle chwytliwych "Along For The Ride" oraz "Behind The Veil". Są to bez wątpienia kompozycje, które sprawdzą się na koncertach.

Wielkie brawa należą się również klawiszowcowi Jordanowi Rudessowi, zwłaszcza za partie jego instrumentów w utworze "The Bigger Picture" oraz za fenomenalne orkiestracje z najlepszego utworu na płycie, jakim jest trwający dwadzieścia dwie minuty, złożony z pięciu części, "Illumination Theory". To jedyna tak długa kompozycja na tym krążku. Tym razem nie obcujemy z serią przekombinowanych, progresywnych kolosów. "Illumination Theory" mieści w sobie iście thrashowe riffowanie Petrucciego, całą paletę popisów gitaro-klawiszowych, lecz wrażenie robi przede wszystkim trzecia część kompozycji "The Embracing Circle", w której obcujemy, za sprawą orkiestry, niemalże z epicką muzyką filmową.

"Dream Theater" nie jest lepszą płytą od "Images And Words", "Awake", "Falling to Infinity", "Metropolis 2" czy mocno metalowego "Train Of Thought". Nie mieści się w pierwszej piątce najlepszych dokonań grupy, ale mieści się tuż za tą piątką, czyli jest najlepszym albumem w przeciągu dziesięciolecia. Jestem przekonany, że to najlepszy album, na jaki było ich w dniu dzisiejszym stać. Świetne melodie i zdyscyplinowanie (tylko jeden bardzo długi utwór na płycie) sprawiają, że ta płyta nie nuży, jest idealnie wyważona, wspaniale balansuje między nastrojami. Oczywiście, zespół Ameryki nie odkrył. Wszystkie dominanty ich wypracowywanego przez lata stylu są zachowane, jednakże słuchając nowego wydawnictwa Dream Theater, daje się odczuć wyraźny powiew świeżości, który przewietrzył nieco zaczadzony wewnętrznymi nieporozumieniami i konfliktami "Teatr Marzeń".

Kamil Pietrzyk

Ocena recenzenta:
  • Ocena 5/5
Twoja ocena płyty:
    
  • Ocena 0/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0/5 (0)
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarzAby dodać komentarz musisz być zalogowany

Informacje o płycie

Data wydania:
23.9.2013

Wydawca:
Roadrunner / Warner Music Poland

Lista utworów:

1. False Awakening Suite
I. Sleep Paralysis
II. Night Terrors
III. Lucid Dream (instrumental)
2. The Enemy Inside
3. The Looking Glass
4. Enigma Machine (instrumental)
5. The Bigger Picture
6. Behind the Veil
7. Surrender to Reason
8. Along for the Ride
9. Illumination Theory
I. Paradoxe de la Lumière Noire
II. Live, Die, Kill
III. The Embracing Circle
IV. The Pursuit of Truth
V. Surrender, Trust & Passion

Informacje o wykonawcy

Dream Theater

Inne recenzje płyt wykonawcy

Dream Theater - Train of Thought
Dream Theater „Train of Thought&rdquo
Ocena: 44444 (4)
Autor: Jacek Podlewski
Dream Theater - The Astonishing
Dream Theater „The Astonishing&rdquo
Ocena: 22222 (2)
Autor: Kamil Pietrzyk
Dream Theater - A Change of Seasons
Dream Theater „A Change of Seasons&rdquo
Ocena: 4.54.54.54.54.5 (4.5)
Autor: Jacek Podlewski
Copyright © Rock Magazyn 2001-2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.