Zaloguj się. Nie masz jeszcze konta? Rejestracja »


Bruce Springsteen „High Hopes”

13 Stycznia 2014

Premiery kolejnych płyt Bruce'a Springsteena są zawsze wydarzeniami w muzycznym świecie. Boss tym razem nie kazał długo czekać na nowy krążek. Po niezwykle udanym albumie "Wrecking Ball", można było ostrzyć sobie zęby na coś naprawdę ciekawego, zwłaszcza, że Bruce zaprosił do współpracy m.in. Toma Morello, legendarnego gitarzystę Rage Against The Machine. Kto spodziewał się świetnej płyty, pełnej siły, pasji, ale i uroku, sięgającej do tradycji rock'n'rolla, ale też nie pozbawionej świeżości, ten pewnie będzie się czuł usatysfakcjonowany. Springsteen udowadnia, że jest w znakomitej formie, i jak sądzę, ta wieść zastąpi niejednemu melomanowi poranną dawkę prozacu.

Płyta to różnorodna, jak i poprzedniczka, i mocno folkowa. Właśnie, gdy pojawia się nuta wprost z Południa, jest naprawdę nieźle. "The Ghost of the Tom Joad" na przykład - granie w westernowym klimacie, ale bez nadmiernej "kowbojskości", doskonałe do tego, by siedząc na werandzie saloonu w Tombstone, w oczekiwaniu na bandę rzezimieszków - koniokradów, rozkoszować się szklaneczką whisky. Świetna aranżacja (skrzypce dodają charakteru), do tego gitara Morello, która w pewnym momencie imituje nawet skrecze. Ale spokojnie - Tom nie pozwala sobie na "High Hopes" na niepotrzebne eksperymenty w złym guście. Jeśli pojawia się na płycie, proponuje świeże dźwięki, niemniej w duchu dokonań Bossa; nie stara się wychodzić przed szereg - jest ostrą papryczką, która tradycyjnemu amerykańskiemu gulaszowi dodaje szczypty charakteru, ale nie zabija swą ostrością wyśmienitego smaku.

Co jeszcze? Kawałek tytułowy przykuwa uwagę latynoskim niemal klimatem, mocnym zrytmizowaniem i dęciakami w stylu mariachi (no prawie). "Down In The Hole" porusza niezwykłym, lekko mrocznym nastrojem, kusi ze smakiem wplecionymi dźwiękami banjo, podobnie jak nastrojowy, rozpędzający się na koniec "American Skin (41 Shots)". "Heaven's Wall" pobudza nas pełnią amerykańskiego ducha, który podkreśla gospelowy chórek. W "Harry's Place" słychać funkową pulsację i lekki powiew modnego popowego grania z lat 80. (te klawisze i solo saksofonu), znak, że Springsteen nie boi poszukiwać nowych środków wyrazu. Każdy znajdzie swoje typy. Wrzuciłbym tu jeszcze prostą, ale niezwykle chwytliwą "Frankie Fell In Love".

Ciekawe, że moje wskazania odbiegają nieco od klasycznego, rock'n'rollowego grania, jakim Boss od dawna hołdował, i który ceniła publika i krytycy, jakby środek ciężkości, prawdziwe sedno jego twórczości, zostało przeniesione w bardziej folkowe (szeroko rozumiane) rejestry, kiedyś podskórne, teraz bardziej oczywiste, choć pozbawione banału.

Niezapomniane płyty Springsteena, jak "Born In The U.S.A.", od pierwszego przesłuchania przykuwały uwagę, zmuszały do nucenia, wywoływały uśmiech i wzruszały. Teraz jest inaczej, ale tylko pod jednym względem. Muzyka - nie tak odległa w końcu, choć bardziej różnorodna - wymaga trochę uwagi i potrzebuje więcej czasu, by dotrzeć do słuchacza. Ale, gdy już pokona barierę, przywoła podobne uczucia. Kupujcie nową płytę Bossa. Nie zawiedziecie się. Po prostu Muzyka. No i ten głos! Wiem, to banał - ale jak wyśmienite wino, z wiekiem nabierające charakteru. Po prostu.

Paweł Lach

Ocena recenzenta:
  • Ocena 4/5
Twoja ocena płyty:
    
  • Ocena 0/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0/5 (0)
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarzAby dodać komentarz musisz być zalogowany

Informacje o płycie

Data wydania:
14.1.2014

Wydawca:
Sony Music Poland

Lista utworów:

1. High Hopes
2. Harry's Place
3. American Skin (41 Shots)
4. Just Like Fire Would
5. Down in the Hole
6. Heaven's Wall
7. Frankie Fell in Love
8. This is Your Sword
9. Hunter of Invisible Game
10. The Ghost of Tom Joad
11. The Wall
12. Dream Baby Dream


Informacje o wykonawcy

Bruce Springsteen

Inne recenzje płyt wykonawcy

Copyright © Rock Magazyn 2001-2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.