Zaloguj się. Nie masz jeszcze konta? Rejestracja »


Elbow „ The Take Off and Landing of Everything”

30 Marca 2014

Oto w pierwszej połowie marca światło dzienne ujrzała kolejna, szósta płyta angielskiego zespołu Elbow zatytułowana "Take Off And Landing Of Everything". Początki grupy z Manchesteru (swego czasu bardzo urodzajnego terenu jeśli chodzi o wszelkie około-alternatywne fermenty) sięgają lat dziewięćdziesiątych a ich debiut fonograficzny przypadł na rok 2001. Można zatem powiedzieć, że są to weterani sceny alternatywnej, indie, czy wcześniej progresywnej. Dodajmy, że w ich przypadku było to zawsze granie na naprawdę wysokim poziomie.

Czy "Take Off And Landing Of Everything" trzyma ów poziom? Zdecydowanie tak. Album już na samym początku, czyli od pierwszych dźwięków piosenki "This World Blue" wprowadza słuchaczy w stan melancholii i delikatnego otępienia. Rzeczony utwór jest, można powiedzieć, typową balladą indie, okraszoną w dodatku spokojną sekcją klawiszową i rozmytą w przestrzeni gitarą (taki grzeczny shoegaze). Ten nieco senny nastrój utrzymuje się do końca płyty, co jednak w żaden sposób nie czyni wydawnictwa nudnym. Czeka nas bowiem jeszcze wiele muzycznych ciekawostek. Następna piosenka ("Charge") pomimo tego, że również ma w sobie coś z melancholijnego odlotu, co zapewnia nam choćby wokal Guya Garveya, czy sekcja smyczkowa, jest bardziej związana i konkretna jeśli chodzi o formę, a dźwięki nie są rozproszone tak bardzo jak w przypadku poprzedniczki.

Inne utwory choć zachowują podobny, spokojny nastrój, wciąż czymś nas zaskakują. I tak na przykład "Fly Boy Blue/Lunette" ma posmak barowego bigbitu, zwłaszcza w warstwie rytmicznej. Ponadto co jakiś czas pojawiają się w piosence przeszywające, agresywne zagrywki gitarowe, wprowadzające swoisty niepokój i tworzące przez to delikatne, choć wyraźnie słyszalne rysy na ogólnie gładkiej (wydawałoby się) muzycznej powierzchni. W utworze "Real Life", a właściwie w początkowej jego fazie słyszymy muzykę zabarwioną niesprecyzowanym, etnicznym klimatem. Z kolei piosenkom "Honey Son" i "My Sad Captains" osobliwości nadaje charakterystyczny, plastikowy dźwięk perkusji (zwłaszcza w drugim wspomnianym kawałku perkusja brzmi jak ta z płyty "Unknown Pleasures" legendarnej formacji Joy Division ).

Sam koniec płyty też jest niezwykle ciekawy. Tytułowe "Take Off And Landing Of Everything" jest mocno inspirowany shoegaze'm. Pełno w nim charakterystycznych trzeszczeń, a dźwięk jest przytłumiony i rozproszony. Natomiast zamykający wydawnictwo utwór "Blanket Of The Night" dzięki użyciu kontrabasu powoduje, że piosenka brzmi jakby wykonywana była przez zespół darkjazzowy, przez co emanuje on niejako klimatem noir.

Wielką siłą "Take Off And Landing Of Everything" jest to, że przedstawione powyżej środki, często bardzo różne od siebie, nie powodują, że album jest niespójny. Prawdę mówiąc, jest wręcz przeciwnie. Wszystko jest na swoim miejscu, w odpowiedniej ilości i formie. Płyta w miarę upływu czasu, stopniowo przenosi nas w romantyczny, mało szczęśliwy świat, co oczywiście nie jest wadą wydawnictwa. Jeżeli czyjaś sztuka jest w stanie zmieniać nastrój odbiorcy, operować dowolnie jego emocjami, a w końcu robić to w sposób nieoczywisty, to jest to naprawdę wielka sprawa. Ta płyta to ma.

Sebastian Noworol

Ocena recenzenta:
  • Ocena 4/5
Twoja ocena płyty:
    
  • Ocena 0/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
0/5 (0)
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarzAby dodać komentarz musisz być zalogowany

Informacje o płycie

Data wydania:
10.3.2014

Wydawca:
Universal Music Polska

Lista utworów:

1. This Blue World
2. Charge
3. Fly Boy Blue/Lunette
4. New York Morning
5. Real Life (Angel)
6. Honey Sun
7. My Sad Captains
8. Colour Fields
9. The Take Off and Landing of Everything
10. The Blanket of Night

Informacje o wykonawcy

Elbow

Inne recenzje płyt wykonawcy

Elbow - Little Fictions
Elbow „Little Fictions&rdquo
Ocena: 33333 (3)
Autor: Rafał Chmura
Elbow - Cast Of Thousands
Elbow „Cast Of Thousands&rdquo
Ocena: 4.54.54.54.54.5 (4.5)
Autor: Aleksander "Malkavian" Stępień
Copyright © Rock Magazyn 2001-2017. Wszelkie prawa zastrzeżone.